![]() |
||||
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
FLORETTE DIJKSTRA
Mirjam Kuitenbrouwer koppelt de waarneming los van het menselijk oog en verplaatst haar naar de kunst. Lenzen, vergrootglazen, objectieven en andere optische instrumenten maken deel uit van haar installaties. Die optische media geven elk hun visie op de wereld waarop ze gericht zijn. De wereld krijgt er zijn meervoudige gelaagdheid door. Met het loskoppelen van de waarneming wordt elk subjectief trekje van kunst teniet gedaan. De instrumenten in het werk zijn objectieve instrumenten en als toeschouwer heb je eigenlijk niets meer in te brengen. Je kunt dienstbaar voorover buigen en je zoveel mogelijk standpunten eigen maken. Dat wat je in het begin van een afstand zag, wordt bij elke beweging en nadering iets anders. Ik denk dat alle kunst zich als een lens gedraagt, bedoeld om de wereld beter te laten zien en de toeschouwer tot nader onderzoek te manen. Het werk van Mirjam Kuitenbrouwer geeft je daarbij het onbehaaglijke gevoel dat de kunst zelf ook waarneemt. Toch nog een subjectief aspect – of juist niet?
Op de tentoonstelling ‘Dynamics of representation’ in Galerie Ferdinand van Dieten (Amsterdam) is tot en met aanstaande zaterdag een installatie van Mirjam Kuitenbrouwer te zien.
Kunst van de dag, www.galeries.nl, 6 april 2011
fotobijschrift: Proefopstelling (detail), Mirjam Kuitenbrouwer, 2010 (foto Oscar Lourens)
exhibition Dynamics of representation
Galerie Ferdinand van Dieten, Amsterdam
05 03 – 09 04 2011
Mirjam Kuitenbrouwer
Toon Teeken