Proefopstelling (Test set-up), 2010 > exhibition views > text © Mirjam Kuitenbrouwer, 2012 > drafts / Ernst Mach Mein Leib unterscheidet sich von den andern menschlichen Leibern (…) dadurch daß er nur teilweise und insbesondere ohne Kopf gesehen wird. (…) Zur Entwerfung dieser Zeichnung bin ich etwa um 1870 durch einen drolligen Zufall veranlaßt worden. Ein längst verstorbener Herr v. L. (…) nötigte mich eine Schrift von Chr. Fr. Krause zu lesen. In derselben findet sich folgende Stelle: „Aufgabe: Die Selbstschauung „Ich“ auszuführen. Auflösung: Man fuhrt sie ohne weiteres aus.“ Um nun dieses philosophische „Viel Lärm um Nichts“ scherzhaft zu illustrieren, und zugleich zu zeigen, wie man wirklich die Selbstschauung „Ich“ ausführt, entwarf ich die obige Zeichnung. Mach’s drawing from 1870 was used recursively in a photographic illustration in the LIFE paperback Light and vision from 1969 by Time inc. > audio radio-interview by Joyce Pasman, 9:03 min, RTV-Arnhem, Arnhem Centraal, 19 05 2010 > links The title of this installation was inspired by the scientific photographical experiments of Ernst Mach, particularly those which are known as ‘Versuchsanordnung’. A selection of these photographs can be found online at the archives of the Deutsches Museum. link 2 In large, room-spanning installations or in small sculptures, in collages, drawings, photographs and video works, artist Mirjam Kuitenbrouwer, born in Nijmegen in the Netherlands in 1967, analyses the construction and the perception of space. A collection of images of everyday items and fixtures and fittings as well as architectural representations of interiors and exteriors provides the Arnhem-based artist with material and point of departure for her theoretical research of space which she opens up to the beholder through visual experiences. Thus Kuitenbrouwer uses magnifying glasses, concave mirrors or a camera obscura to examine the depths of the complex relationship between physical visual processes and perception mechanisms. Alternatively, she embeds camera housings into small-scale sculptural landscapes, as in het work “Mountain-Fountain, Montblanc, hommage cottage”, before which viewers themselves become the object of observation. tekst: Regine Gerhardt, Montblanc Cutting Edge Art Collection, catalogue, 2007, p. 82 (translated from German by Thomas Carlsen) link 3 piezografie link 4 De Kluis, 20 exhibitions 2008–2010 link 5 With her work including lenses, magnifiers and optical instruments, Mirjam Kuitenbrouwer is displaying the spectators different imageries. The wall sculpture using the big black&white photograph as background taken with the camera obscura she has produced has a character which contains many materials and techniques in its composition. The work basically making reflection to the light factor, invites the viewers to think and to examine the various images with the perception of light. On her wall sculpture where she added results one by one like a scientific experiment, there are images achieved by many techniques from black&white photograph prints to Polaroid shots. The majority of the photographs each of which represents a separate visual research, bring to the viewer images of the artist's workshop. As attentive eyes would be able to pick, the artist, instead of presenting the viewers an interpretation achieves to make her work open-ended by presenting them different possibilities of interpretation. Necmi Sönmez, catalogue text on Mirjam Kuitenbrouwer, p. 122 link 6 Evelien Jansen Catalogue published in connection with the exhibition O Fortuna!, Biënnale Gelderland 2010, manifestatie kunst, mode, design, wetenschap en de rol van het toeval Museum Het Valkhof, CBKNijmegen ISBN: 9789080917088 link 7 Toeval = een sturend principe link 8 Mirjam Kuitenbrouwer koppelt de waarneming los van het menselijk oog en verplaatst haar naar de kunst. Lenzen, vergrootglazen, objectieven en andere optische instrumenten maken deel uit van haar installaties. Die optische media geven elk hun visie op de wereld waarop ze gericht zijn. De wereld krijgt er zijn meervoudige gelaagdheid door. Met het loskoppelen van de waarneming wordt elk subjectief trekje van kunst teniet gedaan. De instrumenten in het werk zijn objectieve instrumenten en als toeschouwer heb je eigenlijk niets meer in te brengen. Je kunt dienstbaar voorover buigen en je zoveel mogelijk standpunten eigen maken. Dat wat je in het begin van een afstand zag, wordt bij elke beweging en nadering iets anders. Ik denk dat alle kunst zich als een lens gedraagt, bedoeld om de wereld beter te laten zien en de toeschouwer tot nader onderzoek te manen. Het werk van Mirjam Kuitenbrouwer geeft je daarbij het onbehaaglijke gevoel dat de kunst zelf ook waarneemt. Toch nog een subjectief aspect – of juist niet? Florette Dijkstra – Proefopstelling De Kluis, Arnhem 14 05 – 18 06 2010
Silence_Storm International triennial of contemporary art Port Izmir 2 Centre Culturel Français Izmir & K2 Contemporary Art Center Austro-Turk Tabacco Building, Izmir TR 27 09 – 19 12 2010
O Fortuna! Biënnale Gelderland 2010 Museum Het Valkhof, CBKNijmegen 09 10 2010 – 09 01 2011
Dynamics of representation (duo exhibition with Toon Teeken) Galerie Ferdinand van Dieten, Amsterdam 05 03 – 09 04 2011 |
||||||