MIRJAM KUITENBROUWER

Proefopstelling (Test set-up), 2010
photocopy mounted on wall, 7 c-prints on panel, 3 gelatin silver prints on panel, 2 polaroids, iron construction, wooden shelf, optical instruments /290 x 360 x 140 cm

> exhibition views

De Kluis, Arnhem, Proefopstelling, 14 05 – 18 06 2010
Port Izmir 2, Izmir TR, Silence_Storm, 27 09 – 19 12 2010
Museum Het Valkhof, Nijmegen, O Fortuna!, 09 10 2010 – 09 01 2011
Galerie Ferdinand van Dieten, Amsterdam, Dynamics of representation, 05 03 – 09 04 2011
 

> text

Centraal in deze installatie staat het uitzicht uit mijn atelierraam dat met verschillende soorten camera’s zowel bij dag als avond is vastgelegd. Tijdens het fotograferen zijn tussen camera en raam allerhande lenzen opgesteld, zodat in die foto’s iets uit het gefotografeerde al in dezelfde foto opnieuw wordt gezien door de camera. De lenzen die daarbij gebruikt werden zijn in de installatie op een optische balk geplaatst die als een uithangend statief op de achtergrondfoto is bevestigd. Zodoende kan de bezoeker de omkeringen en vermenigvuldigingen van het kijken naar het uitzicht proefondervindelijk gewaarworden.
    De wandvullende achtergrondfoto is de enige waarin het beeld niet gemanipuleerd is door lenzen: het is een rechtstreekse uitvergroting van het camera obscura negatief van het uitzicht door het geopende raam. Het is ook de enige foto die een overzicht geeft van de situatie. Hierover zijn de andere foto’s verspreid die telkens een detail uit het uizicht weergeven.

© Mirjam Kuitenbrouwer, 2012
 

> drafts / Ernst Mach

bij afb.
WDB 59 / 03.05.10:
Het is dus ook een recursie: je kijkt naar het kijken door het raam. Eigenlijk op de manier van de tekening van Mach, waarin je kijkt naar het kijken uit het oog. De oogkas zit vast aan het omringende beeld. Net zo zal het raamwerk waardoor je naar de raamfoto’s kan kijken vast zitten aan het geobserveerde onderwerp.

Mein Leib unterscheidet sich von den andern menschlichen Leibern (…) dadurch daß er nur teilweise und insbesondere ohne Kopf gesehen wird. (…) Zur Entwerfung dieser Zeichnung bin ich etwa um 1870 durch einen drolligen Zufall veranlaßt worden. Ein längst verstorbener Herr v. L. (…) nötigte mich eine Schrift von Chr. Fr. Krause zu lesen. In derselben findet sich folgende Stelle: „Aufgabe: Die Selbstschauung „Ich“ auszuführen. Auflösung: Man fuhrt sie ohne weiteres aus.“ Um nun dieses philosophische „Viel Lärm um Nichts“ scherzhaft zu illustrieren, und zugleich zu zeigen, wie man wirklich die Selbstschauung „Ich“ ausführt, entwarf ich die obige Zeichnung.

Ernst Mach, Die Analyse der Empfindungen und das Verhältnis des Physischen zum Psychischen, Verlag von Gustav Fischer, 1922, p. 15/16

Mach’s drawing from 1870 was used recursively in a photographic illustration in the LIFE paperback Light and vision from 1969 by Time inc.
bijschrift LIFE boekillustratie:
Conrad G. Mueller, Mae Rudolph en de redactie van Life, Het Zien, Perscombinatie N.V., 1969, p. 142/143
 

> audio

RTV-Arnhem; Arnhem Centraal 19 05 2010 / Vitrine 11 08 2010
Mirjam Kuitenbrouwer talks about her installation Proefopstelling (Dutch spoken)

radio-interview by Joyce Pasman, 9:03 min, RTV-Arnhem, Arnhem Centraal, 19 05 2010
radio-interview by Pieter Pluijgers, 6:53 min, RTV-Arnhem, Vitrine, 11 08 2010 (recorded 20 05 2010)
 

> links

link 1
Ernst Mach’s scientific photography

The title of this installation was inspired by the scientific photographical experiments of Ernst Mach, particularly those which are known as ‘Versuchsanordnung’. A selection of these photographs can be found online at the archives of the Deutsches Museum.

link 2
De Kluis

In large, room-spanning installations or in small sculptures, in collages, drawings, photographs and video works, artist Mirjam Kuitenbrouwer, born in Nijmegen in the Netherlands in 1967, analyses the construction and the perception of space. A collection of images of everyday items and fixtures and fittings as well as architectural representations of interiors and exteriors provides the Arnhem-based artist with material and point of departure for her theoretical research of space which she opens up to the beholder through visual experiences. Thus Kuitenbrouwer uses magnifying glasses, concave mirrors or a camera obscura to examine the depths of the complex relationship between physical visual processes and perception mechanisms. Alternatively, she embeds camera housings into small-scale sculptural landscapes, as in het work “Mountain-Fountain, Montblanc, hommage cottage”, before which viewers themselves become the object of observation.

tekst: Regine Gerhardt, Montblanc Cutting Edge Art Collection, catalogue, 2007, p. 82
(translated from German by Thomas Carlsen)

link 3
editie Oscar Lourens Book Production

piezografie
Mirjam Kuitenbrouwer, 2010
20 x 25 cm
oplage 25
prijs € 75,-

link 4
online catalogue De Kluis, ISSUU

De Kluis, 20 exhibitions 2008–2010
Editing: Guido van Gerven, Mieke Gresnigt, Oscar Lourens
Graphic design: Duplo Studio (Guido van Gerven)
Text: Evelien Jansen
Photography: Ronald de Ceuster, Mieke Gresnigt, Gerard Koek, Oscar Lourens
Printing and binding: Nauta Haagen, Oss
ISBN: 9789081401548
Publisher: Oscar Lourens Book Production

link 5
catalogue Silence_Storm, Port Izmir 2

With her work including lenses, magnifiers and optical instruments, Mirjam Kuitenbrouwer is displaying the spectators different imageries. The wall sculpture using the big black&white photograph as background taken with the camera obscura she has produced has a character which contains many materials and techniques in its composition. The work basically making reflection to the light factor, invites the viewers to think and to examine the various images with the perception of light. On her wall sculpture where she added results one by one like a scientific experiment, there are images achieved by many techniques from black&white photograph prints to Polaroid shots. The majority of the photographs each of which represents a separate visual research, bring to the viewer images of the artist's workshop. As attentive eyes would be able to pick, the artist, instead of presenting the viewers an interpretation achieves to make her work open-ended by presenting them different possibilities of interpretation.

Necmi Sönmez, catalogue text on Mirjam Kuitenbrouwer, p. 122
translation: Ilknur Baltaci Mateescu

link 6
catalogue O Fortuna, Biënnale Gelderland 2010

Mirjam Kuitenbrouwer maakt schilderijen, collages, foto's, wandobjecten en installaties. Observeren en kijken staan centraal in haar werk. In haar atelier heeft ze dan ook een enorme verzameling kijkinstrumenten verzameld. De kunstenaar is ook gefascineerd door huizen en interieurs. In haar schilderijen en collages suggereert ze een driedimensionale ruimte op het platte vlak. Dat past in een lange traditie waarbij een schilderij wordt opgevat als een raam waar je doorheen kijkt. Van oudsher proberen kunstenaars een geloofwaardige illusie van ruimte te geven door te werken met lichtval, perspectieflijnen en verdwijnpunten. Mirjam Kuitenbrouwer lapt die regels aan haar laars. In haar werk hebben verschillende onderdelen hun eigen perspectief en hun eigen standpunt. Heel verwarrend voor het oog. Zelf zegt ze daarover: ‘Het kijken naar en in het werk is een soort biljarten met de blik’.

Evelien Jansen

Catalogue published in connection with the exhibition
O Fortuna!, Biënnale Gelderland 2010, manifestatie kunst, mode, design, wetenschap en de rol van het toeval
Museum Het Valkhof, CBKNijmegen
ISBN: 9789080917088

link 7
artist quote Mirjam Kuitenbrouwer, Biënnale Gelderland 2010

Toeval = een sturend principe
Het toeval assisteert me als ik werk. Daar kan ik niet omheen. Voor het overige houdt ’t me niet bezig. Hoe associaties –die ik bijna dwangmatig probeer te bestieren– een vlucht kunnen nemen, reken ik niet tot het toeval. Een associatie is tenslotte een organisatie van onwillekeurige bewustzijnsinhouden, ik ben voorzitster van mijn eigen vereniging om het zo te zeggen.

link 8
Kunst van de dag, galeries.nl, 6 april 2011

Mirjam Kuitenbrouwer koppelt de waarneming los van het menselijk oog en verplaatst haar naar de kunst. Lenzen, vergrootglazen, objectieven en andere optische instrumenten maken deel uit van haar installaties. Die optische media geven elk hun visie op de wereld waarop ze gericht zijn. De wereld krijgt er zijn meervoudige gelaagdheid door.
Met het loskoppelen van de waarneming wordt elk subjectief trekje van kunst teniet gedaan. De instrumenten in het werk zijn objectieve instrumenten en als toeschouwer heb je eigenlijk niets meer in te brengen. Je kunt dienstbaar voorover buigen en je zoveel mogelijk standpunten eigen maken. Dat wat je in het begin van een afstand zag, wordt bij elke beweging en nadering iets anders.
Ik denk dat alle kunst zich als een lens gedraagt, bedoeld om de wereld beter te laten zien en de toeschouwer tot nader onderzoek te manen.
Het werk van Mirjam Kuitenbrouwer geeft je daarbij het onbehaaglijke gevoel dat de kunst zelf ook waarneemt. Toch nog een subjectief aspect – of juist niet?

Florette Dijkstra

Proefopstelling

De Kluis, Arnhem

14 05 – 18 06 2010

 

Silence_Storm

International triennial of contemporary art Port Izmir 2

Centre Culturel Français Izmir & K2 Contemporary Art Center

Austro-Turk Tabacco Building, Izmir TR

27 09 – 19 12 2010

 

O Fortuna!

Biënnale Gelderland 2010

Museum Het Valkhof, CBKNijmegen

09 10 2010 – 09 01 2011

 

Dynamics of representation

(duo exhibition with Toon Teeken)

Galerie Ferdinand van Dieten, Amsterdam

05 03 – 09 04 2011

back to previous page
back to previous page